27.5.08

Is this the end?


Trouwe Blogvrienden,

Deze post zal een van de laatste op deze blog zijn vanuit Berlijn. Of ik deze blog verder zal zetten als ik terug in België ben, weet ik nog niet. Ik had nooit gedacht dat ik zo vlijtig en graag zou schrijven. Ik kan dus zeggen dat dit initiatief me goed heeft gedaan. Ik begin stilletjesaan de dagen af te tellen en hoop iedereen snel terug te kunnen zien. Ik kan best wel stellen dat ik ernaar uitkijk om terug in het Belgenlandje te zijn, ook al heb ik me hier de laatste weken supergoed geamuseerd.

Het weekend van de zestiende mei is er een vriend op bezoek gekomen. Vrijdag 16.05 zijn we naar Tacheles geweest, het bizarre kunsthuis waar ik al mijn bezoekers mee naartoe neem. Dit is echt iets om gezien te hebben als je in Berlijn bent. In de jaren zeventig en tachtig is een groep mensen het gebouw ingetrokken om het als atelier te gebruiken en kunstwerken te kunnen maken. Dat is uiteindelijk uitgegroeid tot een ontmoetingsplaats van internationale kunstenaars die voor een jaar een atelier kunnen huren en hun werken kunnen tonen aan bezoekers.
Daarna zijn we naar Watergate Club geweest in Kreuzberg. Het was al redelijk laat wanneer we er toekwamen, dus er was niet zoveel volk meer. De muziek was wel dik in orde, maar we stonden al gauw bijna alleen op de dansvloer, en dan is de fun er een beetje uit.

Zaterdag 17.06 zijn we naar een New Age marktje geweest aan Winterfelder Platz. Daar hebben we verrassend lekkere vis gegeten en verse honing gekocht. Van Winterfelder Platz zijn we naar de Kufürstendamm gereden, waar we enkele leuke winkels hebben bezocht. De Kaiser Wilhelm Gedächtnisskirche sprak Ilja heel erg aan. We zetten onze fietstocht verder door de Zooölogischer Garten (waar Knut, de kleine ijsbeer woont), Tiergarten en Siegesaul naar de Brandenburger Tor. Daar hebben we het Joden Herdenkings Monument en de Reichstag aanschouwd. Via Unter den Linden reden we verder naar Checkpoint Charlie (Friedrichstrasse).   
In WAU (Wirtshaus Am Ufer) hebben we een lekker diner gegeten en daarna hebben we een dansvoorstelling (extreem experimentalistisch) van Jeremy Wade gezien. Ik vond het fantastisch. 's Avonds laat zijn we in de Oranienstrasse een biertje gaan drinken met Katharina, Kathrin, Maria en Joe.

Zondag begon de dag aan Alexanderplatz, waar de hoge Fernsehturm staat. Ook
deze dag hebben we vanalles gezien, maar ik spaar jullie onnodige details. De avond hebben we met een barbecue afgesloten aan Frankfurter Strasse.  Het was Kathrin's verjaardag en we werden uitgenodigd als vertegenwoordigers van België op een internationaal diner (Zweden, Italië, Nederland, Verenigde Staten, Oostenrijk, Duitsland en België). 
In de week die op dit spetterend weekend volgde ging alles een beetje moeizamer dan normaal. Ik had een lange nachtrust nodig en deze schenkte ik me dinsdag.

Donderdag 23.06 begon het Brasil em Cena II-festival, dat tot het einde van de maand Braziliaanse producties toont in onze gebouwen.


 
H³ is een dansproductie van Bruno Beltrão, dat een combinatie van breakdance, moderne dans en capoueira toont. Daarna was er in WAU een optreden van het blindenorkest.

Vrijdag hadden we een nieuwe HAU-Beats party met Tetine. Een Braziliaans duo die Electro Punk brengt. Er was uiteindelijk (na sluiten van de kassa) enorm veel volk en sfeer.


Zaterdagavond heb ik een Braziliaanse documentaire gezien met begeleiding van Berlijnse straatmuzikanten. 
De muzikanten werden door Kathrin opgetrommeld en een dirigent uit .... (weet je ondertussen wel) heeft in tien dagen (!) een ganse begeleiding gecomponeerd voor de film. Het was echt fantastisch.

Zondag heb ik in de Sophiensaele Genesis 2 gezien, een stuk dat Katharina (die daar stage loopt) mee heeft helpen ontwikkelen. Ik heb jammergenoeg niet alles van het stuk begrepen, maar ik vond het wel redelijk goed.

Geen opmerkingen: